Bakgrund

Vid en workshop om ”Språkmodeller och Generativ AI för Myndigheter” under Almedalsveckan den 26 juni 2024 framhävdes viktiga teman kring kulturella och samverkansrelaterade frågor vid AI-användning i offentliga verksamheter.

Bland annat diskuterades vikten av att:

  • bevara tjänstemannaansvar
  • värna svensk beslutskultur
  • anpassa kompetensbegrepp för att möta AI-erans krav

Med en utgångspunkt från ovanstående frågor utvecklar kursen deltagarnas förståelse för den egna verksamhetens yrkeskunnande – medarbetarnas förmåga att använda sin erfarenhet för att snabbt bedöma nya situationer, anpassa sitt agerande och känna sig säker på vad som behöver göras.


Om kursen

AI: Ansvar, Omdöme och Yrkeskunnande utforskar gränslandet mellan AI och mänskligt beslutsfattande.

Fokus ligger på att balansera:

  • AI:s styrka i att hantera komplexa datamängder
  • människans unika förmåga att utöva omdöme i genuint komplexa och etiska frågor

AI är enastående på att sammanställa stora datamängder och göra avancerade beräkningar, men ansvaret för ett omdömesgillt beslut måste bevaras och utvecklas som ett mänskligt yrkeskunnande.

Kursen betonar vikten av att stärka den egna beslutsförmågan så att ansvaret inte riskerar att flyttas från individen till teknologin. Därför främjar kursen ett samspel där mänsklig expertis och AI-system utvecklas sida vid sida. Deltagarna får verktyg för att säkerställa att AI-system levererar tolkbara och transparenta rekommendationer fria från oetiska bias.


Centrala inslag

  • Att fördjupa förståelsen för organisationens gemensamma praxis och individens yrkeskunnande (centrala delar av kompetens-begreppet) för att säkerställa bevarandet av tjänstemannaansvar och ansvarskultur.
  • Att hantera kulturella förändringar och omstruktureringar som krävs för att integrera AI i offentliga verksamheter på ett etiskt och ansvarstagande sätt.
  • Att stärka förmågan att fatta välgrundade beslut som balanserar AI:s potential med mänsklig omdömesförmåga och dess utveckling.
  • Att sammanställa ett material som belyser och exemplifierar områden och situationer inom den egna verksamheten där medarbetarnas yrkeskunnande, omdöme och ansvarsförmåga ställs på sin spets i komplexa och etiska frågeställningar.

Målgrupp

Kursen riktar sig i första hand till större organisationer, myndigheter och deras samarbetspartners som vill utveckla sina medarbetares förmåga att identifiera och prioritera områden där AI kan skapa störst effektivitet och verksamhetsförmåga.

Med en kombination av teori och praktik stärker kursen deltagarnas förmåga att använda sin verksamhetserfarenhet i införandet av AI. Kursen utrustar deltagarna för att ansvarsfullt delta i AI-systemens utveckling, framförallt i skärningspunkten mellan AI och mänskligt beslutsfattande.

Kursen kräver inga tekniska förkunskaper, men deltagaren behöver ha längre verksamhetserfarenhet, gärna i strategisk ledningsfunktion. Studievana, gärna från en akademisk utbildning, är en fördel.


Kursens innehåll och omfattning

Kursen innehåller:

  • Studier av relevant forskning och andra kunskapsbidrag relaterat till AI, etik och yrkeskunnande, genom föreläsningar och kurslitteratur
  • Självständigt arbete med analys av erfarenheter, förutsättningar och behov i den egna verksamheten
  • Dialog i grupp omfattande fördjupande gemensamt erfarenhetsutbyte
  • Framtagning av texter och material att användas som underlag i den egna verksamhetens arbete med omställningen till AI-användning
  • Individuellt stöd av lärare i arbetet med fördjupande kurslitteratur och framtagning av texter och material

Kursen ges i samarbete med Linköpings Universitet i form av uppdragsutbildning på avancerad nivå, omfattar totalt 15 högskolepoäng (hp) och genomförs under två terminer. Under den andra terminen ökar fokus på framtagning av material i samverkan med den egna verksamhetens omställning till AI-användning.

Egna studier och skrivarbete varvas med fem gemensamma seminariemöten (digitalt/fysiskt) som innehåller föreläsningar och gemensamma dialogmöten med erfarenhetsutbyte. Huvuddelen av kursen är på distans och är anpassad för att kunna genomföras i kombination med ordinarie arbete. Kursen genomförs med gemensamma träffar som initialt är planerade som tvådagars seminariemöten.


Föreläsningar

Videoföreläsningar
Introduktionsföreläsningar – Klicka på respektive länk:


Examinator och föreläsare

Fredrik Heintz – Professor i datavetenskap vid Linköpings universitet samt medlem i regeringens AI-kommission och ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin. Är föreståndare för WASP-ED (Wallenberg AI and transformative technologies Education Development program) och för forskarskolan inom WASP (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program).

Föreläsare

  • Niclas Fock – Forskningsdirektör i Wallenbergs stora forskningssatsning på AI, WASP. Arbetar med ledarutveckling och föreläsningar inom kunskapsintensiva/lärande organisationer och AI. Har även utvecklat och genomfört kurser inom Masterprogrammet Yrkeskunnande och professionsutveckling samt AI och yrkeskunnande på Linnéuniversitetet.
  • Lars Lindblom – Biträdande professor i tillämpad etik vid Linköpings Universitet, ansvarig för masterprogrammet Ethics, Science, and Policy. Har undervisat i allt från filosofins historia och politisk filosofi till datavetenskaplig professionalism och har på senare tid ofta undervisat om AI-etik.
  • Christer Hoberg – Civilingenjör inom elektroteknik och teknisk licentiat inom yrkeskunnande och teknologi på KTH. Som VD för Combitech Systems har han, tillsammans med KTH, aktivt bidragit till utvecklingen av utbildningsverksamhet och undervisat om komplext yrkesmässigt beslutsfattande.

Ytterligare föreläsare för respektive avsnitt presenteras i kursinbjudan.